Monday, January 22, 2007
دليلك لتقضية أحلى موسم امتحانات في الدنيا
رغم إن موسم الامتحانات بيلفظ أنفاسه الأخيرة ده إن مراحش للرفيق الأعلى خلاص عند بعض الناس،إلا إني اكتشفت إن الموسم اللعين -في نظر البعض إن مكنش الكل-ده ليه فوايد،آه والله فوايد،وبحسبة بسيطة على الكالكيوليتور(نظراً لأن علاقتي مع الرياضيات بعافية حبتين) لقيتهم بالظبط 7 فوايد بالتمامي والكمال ولأني بتكلم من منطلق اشتراكي بحت قلت أقولكم عليهم ينوبني ثواب وخلاص:ـ
.
أولاً:موسم الامتحانات أعظم فرصة على الإطلاق للنوم،ولا نوم أهل الكهف كدة،أول ما يبدأ الشهر اللي قبل الامتحان تلاقيك بتنام بالعشرين ساعة وبتصحى ساعتين علشان ترجع تنام تاني كنوع من التغيير يعني،والحجة الجاهزة:امتحانات والواحد بيعوض في النوم عشان يعرف يذاكر
..
ثانياً:الامتحانات فرصة هايلة لهواة الاكتئاب والسوداويين لممارسة هوايتهم المفضلة في الاكتئاب والاكئاب في نفس الوقت.لو حد سألك مالك؟متسيبهوش إلا وهو متأكد إنك ساقط ساقط وإن مستقبلك ذهب مع الريح بلا رجعة وإنك"مفقود مفقود مفقود" ياولدي، ومتقلقش براحتك أوي في العياط لو عايز واللطم كمان مفيش مانع
...
ثالثاً:لو طبقت القاعدة اللي فاتت باحترافية هتلاقي القاعدة التالتة هلت عليك بفوايدها،بما انك هتعيش دور المكتئب المخنوق اللي مش طايق نفسه ولا حياته ساعتها ممكن تتسرب من البيت كل يوم باليل بحجة إنك متضايق ومحتاج تشم هوا بعيد عن الكتب والبيت والمذاكرة أو ترجع برضو للفايدة رقم واحد،عندك أوبشنز كتير هيص ياعم براحتك دي امتحانااااات
....
رابعاً:وانطلاقا من القاعدة التالتة ممكن تستهلك حجة إنك مش فاهم حاجة في المادة وعايز تذاكر مع اصحابك،وقتها بقى ممكن تعيشوا براحتكوا على أي قهوة أو مول،ولو الأمور متظبطتش ابقوا برروا حكاية المول دي إن عندكم مادة مقررة اسمها علم الاجتماع في ظروف مواتية للتواصل مع قوى الشعب،طبعا الظروف دي عبارة عن السجاير أو وجود النصف الثاني من المجتمع
.....
خامساً:عندك نت؟حلو أوي،الامتحانات بتهيأ لك الفرصة عشان تستخدم جملة"بجيب حاجات للمادة من على النت"كل ما تحب تقعد عليه بس خلي بالك لازم تكون منطقي ومقنع لأن مفيش حد بيقعد ست سبع ساعات بيجيب ف صفحتين من النت،الأهالي مبقوش طيبين وبيصدقوا الحاجات دي زي زمان للأسف
......
سادساً:الامتحانات بتتيح لك الفرصة تعيش حياة بوهيمية خالصة،ولمناهضي النضافة ممكن تستعبط وتسيب فروتك..شعرك يعني زي ماهو من غير حلاقة بحجة إنك معندكش وقت تسرحه والتفاهات دي،أو تطلق لدقنك العنان وأهو بالمرة بتدي منظر وقور قال يعني الواد طاحن نفسه في المذاكرة وهلكان ياحبة عيني0
أما لهواة ترييح الجمجمة ممكن تروح تجيب شعرك ع الزيرو بحجة برضو إنك مش فاضيله،بكدة هتوفر تمن كيلو الجيل اللي بتنقع شعرك بيه كل مرة وانت نازل الشارع0
.......
سابعاً:مخك شغال طول السنة زي النحلة في التفكير،بمعنى انك بتفكر في كل حاجة إلا الدراسة ولا تقلق خااالص في الامتحانات مش هتلاقي وقت تهرش أصلاً،يعني لا هتفكر في البت اللي سابتك ولا الواد صاحبك الندل،ولا انتي هتفكري في العريس اللي مبيجيش وعلانة اللي اتجوزت قبليكي مع انك احلى منها
.......
شفتوا بقى ان انتوا اللي بتتبطروا ع النعمة وتقعدوا تلعنوا في ايام الامتحانات وسنين الامتحانات و الكلية والدراسة والعيش والعيشة واللي عايشينها؟انا متأكدة ان موسم الامتحانات اللي جاي هتحسوا بقيمة امتحاناتكم وتقولوا ياريت السنة كلها امتحانات،وعلى رأي المثل اللي بيقول"ياناكر خيري بكرة تشوف زمني من زمن غيري"بكرة اما تتخرجوا هتحسوا بالضياع والوحدة من غير الامتحانات دي
..

ملحوظة:الكاتبة مش مسؤولة عن نتائج الموضوع،آه معلش العمر مش بعزقة يعني0

فوتتكم بعافية بقى

زيووووو

 
posted by مَلَكة at 5:38 PM | Permalink |


23 Comments:


  • At January 22, 2007 at 9:48:00 PM PST, Blogger فلة

    هههههههههه
    ضحكتيني يا اسمك
    ايه
    مش عندك وقت تهرش اصلا

     
  • At January 23, 2007 at 1:10:00 AM PST, Blogger زعرورة

    وربنا يا مللوكة كانت ايام حلوة

    اخر مرة نمت بعمق كانت ايام امتحاناتى
    ماتستعجليش قوى الايام دى تخلص

    بكرة تخلصوا وتشتغلو وربنا يكفر سيئاتكو بمديرة ولا مديرة شبه اللى عندنا


    الا ايه سبب ان الولاد بتسيب دقنها فى الامتحانات ؟

    السؤال ده كان بيدور فى نفوخى والله ايام الدراسه

    ننتظر حد يعدى من هنا يقولنا الحكمة

    كل امتحانات وانتى مهييسة يا حبيبتى وبصحة وعافيه

     
  • At January 23, 2007 at 1:13:00 AM PST, Blogger أنـــا حـــــــــرة

    واضح ان الامتحانات نضفتلك دماغك يا انسه
    بس انتى جايه تقولى النصيحه دى بعد ما اتخرجت
    استغل السبع فوايد ازاى انا دلوقتى ؟
    بس تفتكرى مستقبلى فى خطر ؟ هعيش يعنى ؟

    بس بجد انا مع زعرورة اعمق نوم و انتى فى الغويط نوم الامتحانات
    انا ايام الامتحانات كنت بنام يمكن 16 ساعه فى اليوم و بحس انى عايزة انام اكتر
    الله يحرق المذاكرة الرخمة

     
  • At January 23, 2007 at 5:07:00 AM PST, Blogger الوردة السودة

    هو انا اساسا
    مش بحلالى المزاكرة غير فى مكانين
    جنب الكمبيوتر
    او فى السرير
    واحنا طبعا فى الشتا بقى
    لازم اتغطى يعنى

    يعنى مسافة نص ساعة
    بكون فى خبر كان

    وماما تقوم الفجر يعينى تلاقنى بالمنظر ده
    تقول ياعينى يا حببتى
    ده انتى بتشقى
    وتطفى النور
    وتسيبنى
    وبنجح بدعاء ماما

     
  • At January 23, 2007 at 9:23:00 AM PST, Blogger Dr. Tantawy

    تدوينه جميله .. و تستاهل تكون اول تدوينه اقراها في مدونتك

    بس مكنتش عارف انتي ولد ولا بنت لحد لما قريت التعليقات و استنتجت بذكائي الخارق انك بنت يعني .. مش كده ولا ايه ههههه

    عموما وصف دقيق لواحده معاشره الامتحانات بحرقه :) بس اكيد معشتيش 7 سنين امتحانات زي هههه .. طب منها لله بقى

    تحياتي و بالتوفيق

     
  • At January 23, 2007 at 9:25:00 AM PST, Blogger Dr. Tantawy

    زعروره : موضوع الدقن ده حاجه هايفه و النعمه

    يا اما واحد بيعتقد انه بيتقرب لربنا و يطبق سنه الرسول (ص) بانه يسيب دقنه

    او يكون سايبها علشان يصعب على الناس و اهله و بالذات اهله محدش يقعد يقوله كل شويه ذاكر و بطل لعب .. لأنه مكتئب و الدليل دقنه

    مالآخر .. كلها هبل في هبل هههه

     
  • At January 24, 2007 at 3:49:00 AM PST, Blogger .:.-=- ELGaZaLy-=-.:.

    هههههههههههه

    جميل اوى البوست دة...عاجبنى...بس انا مش بقلق من الامتحنات خالص...بمشى بمداء الى ذاكر ذاكر...

    وبس

     
  • At January 24, 2007 at 4:23:00 AM PST, Blogger أنـــا حـــــــــرة

    على فكرة انا كمان ايام ما كنت بذاكر مكنتش بذاكر غير يا جنب الراديو ياما تحت البطانيه او ع السرير عموما و طبعا كان النوم جبنى فى كل وقت فيه الخير و الله
    أصيل

    هههههههههه

     
  • At January 24, 2007 at 3:13:00 PM PST, Blogger ملَكة

    فلة

    وأنا كمان والله بعد اما قريت الموضوع ضحكت نفسي أوي هههههههههه
    ابقى تعالي كل يوم

    محسوبتك ملَكة

     
  • At January 24, 2007 at 3:18:00 PM PST, Blogger ملَكة

    زعرورة

    انا مش مستعجلاها تخلص،ادينا عايشين على مساعدات الوالد وعلى الاقل عايشين براحتنا اويييي

    أظن لأن فيه كائنات بطبعها عندها فوبيا نضافة:D

    وانتي طيبة يا زعرعر
    عقبال ما نشوفك متستتة ومستريحة من الولية اللي قارفاكي دي
    قولي يارب

     
  • At January 24, 2007 at 3:21:00 PM PST, Blogger ملَكة

    أنا حرة

    ايوة يا اوختي ما انتي متعرفيش ان الامتحانات فترة نقاهة للمخ بعد ما تخلصيها على طول تكتشفي سر الحياة
    مش اللي في اعلان الشامبو هههههههه

    النوم ياسلام،النوم ده كلام؟
    يابنتي دي الفايدة الاولي والاخيرة لموسم الامتحانات
    الواحد بينام ولو بيتهم وقع عليه مبيحسش

    الله يحرق المذاكرة كمان مرة
    يلا اياكش تولع

     
  • At January 24, 2007 at 3:28:00 PM PST, Blogger ملَكة

    الوردة السودة

    مامتك أثبتت ان الاهالي لسة فيهم حد طيب لحد دوقتي
    بس استمري الخطة بتاعتك ماشية بنجاح
    ومتنسيش القاعدة الذهبية

    ذاكر تتشل،غش تتشل برضو عشان مفيش بيغشش دوقتي
    والحل؟
    سمنة النخلتين طبعاً،ظننت هذا واضحاً

    نورتيني يا وردة،يارب متكونش اخر زيارة وتيجي كتير

     
  • At January 24, 2007 at 3:34:00 PM PST, Blogger ملَكة

    د.طنطاوي

    إزيك يا دوك،مشكرة كتير على كلامك الحلو ده

    ذكائك خارق طبعا،هما كل الدكاترة كدة على فكرة بس اوعى تطلع دكتور سنان
    لو سنان يبقى ياريت تنسى كل الكلام الحلو اللي فوق ده خالص إلى أن تتخلى عن مهنتك نوهائيا
    معلش أصل أنا تجاربي مع دكاترة السنان مش حلوة خالص،كل ذكرة بحشو و ماعلينا
    أنا بنت فعلا-تصور سبحان الله-واسمى ملكة كمان يالهوي ده كدة كتير فعلا،سبحان الله

    عارف أنا بعتبر الدكاترة والصيدلانين والمهندسين دول ناس سوبر
    أصلي كارهة الدراسة من أول سنة ما بالك اللي بيعيشوا فيها 7 و5 سنين بقى يالهوي ربنا يصبركم

    مشكرة على زيارتك،ابقى تعالى كل يوم

     
  • At January 24, 2007 at 3:36:00 PM PST, Blogger ملَكة

    الغزالي(يارب يكون الاسم صح)

    لو مشيت انا كمان بمبدأ اللي ذاكر ذاكر ده
    كان زماني لسة في ثانوية عامة
    أصلي من شعب اللحظة الأخيرة
    ربك كريم وبيلحقنا ايام الامتحانات برضو

    ميرسي لردك يافندم ياريت متغيبش عن المدونة بتعليقاتك

     
  • At January 24, 2007 at 3:38:00 PM PST, Blogger ملَكة

    د.طنطاوي
    كلاكيت تاني مرة:D

    لو الدقن اقتداء بالرسول صلى الله عليه وسلم فدي متعملش مشاكل وحرية شخصية كما إنها سنة تركها ميذنبش حد

    إنما لو بيربيها عشان يصعب على أهله والناس،فربنا معاه بقى أصل محدش بقى بيحس دلوقتي وغالبا هيتمسك تحري ويتعلم بعد كدة يحلقها أنضف من بلاط الحمام ههههههه

     
  • At January 24, 2007 at 3:41:00 PM PST, Blogger ملَكة

    أنا حرة
    كلاكيت تاني مرة برضو

    أنا مبعرفش أذاكر إلا على موسيقى أو أغاني جنبي وغالبا أم كلثوم رفيقة المذاكرة والكتابة

    انما فيه ناس مبتعرفش تركز طول مافيه اصوات جنبهم
    دول انصحهم-بما اني خبيرة-انهم يقعدوا في هدوووووء تام ويسيبوهم من الكمبيوتر والامبيثري والتسجيل ونجوم اف ام دي وربنا معاهم وميكونش اللي بيصحح لهم وهو بيسمع
    "أيها الراقدون تحت التراب"
    :D

     
  • At January 24, 2007 at 4:28:00 PM PST, Blogger King A.S.R

    اه والله فعلا
    الواحد بيجي ايام الامتحانات زيقلبها نوم واكل وشرب

    بس الحمد لله انا خلصت :D

     
  • At January 24, 2007 at 10:00:00 PM PST, Blogger ملَكة

    king A.S.R

    طبعاً يابني زي ما انا قلت بالظبط؟
    هو انا جايبة كلامي ده من عند بتاع الفول يعني؟:D
    دي خبرة
    بعد 14 سنة خدمة في تعليمنا المصري المبجل الموقر
    اللي بتطلع بيهم من الامتحانات
    نوم وحشو(أكل)ويجعله عامر على طول

    بالمناسبة
    أنا بحقد على كل اللي خلصوا لذلك عملت الموضوع ده عشان يحسوا أد إيه فقدوا من حياتهم كنز اسمه الامتحانات
    :D
    نورتني يافندم،نشوفك كتير هنا إن شاء الله بقى ماشي؟

     
  • At January 25, 2007 at 4:48:00 AM PST, Blogger نمنماية

    حلو البوست يا ملوكة
    دمك خفيف يا مضروووبة :D
    بس انا شايفة اغلب النصايح للشباب الروش يعني
    انتي معانا و لا مع الناس التانيين
    اييييه كانت ايام و الله حلوة
    الواحد افتقد ضغط الامتحانات و تضييع
    الوقت في تصوير المذكرات نيهاهاهاها
    اساسا بمناسبة نوم الامتحانات انا كنت بلاقي نفسي بصحي من النوم مش بنام
    عموما ربنا يوفق الجميع
    و بطلي حقد يا حقووودة:)

     
  • At January 25, 2007 at 7:51:00 PM PST, Blogger ملَكة

    نمنمة
    إزيك يا حبيبتشي؟وحشاني وربنا موووت
    ان شالله تكوني بخير يارب
    وبعدين يا أوختشي مانا عارفة إن دمي خفيف(بس متقوليش يامضروبة بس)طبعا
    شغبات مكغغ ياحبيبتشي
    أنا مع الناس التانييين بس معاكم
    هههههههههههههههه

    وتصدقي حكاية الورق والمذكرات دي نفضل نصور فيهم طوول السنة
    كل ما نلاقي حاجة نصورها ومحاضرات وورق دروس نصوره من اللي بياخدوها وامتحانات قديمة وملخصات وبلاوي
    وتلاقي كل ده متفتحش منه حاجة وزي ما اتصور واتحط زي ما اتشال بالظبط(حلوة دي)
    وبعدين يا نمنمة
    الحقد حق لكل مواطن
    الدستور بيقول كدة
    ولا انتي بقى معترضة؟هه؟معترضة ومش عاجبك؟وكمان بتردي عليا؟؟
    هندهملك حالن بالن بس شوفيلك ساتر بقى:D

     
  • At January 26, 2007 at 1:56:00 PM PST, Blogger دينا فهمي

    ههههههههههه
    طيب انا جاية اقرا الكلام ده بعد الامتحانات؟؟
    حلو اوي
    بحب انا النظرات المتفاءلة دي

     
  • At January 28, 2007 at 3:27:00 AM PST, Blogger ملَكة

    دينا فهمي
    إنتي عارفة المثل اللي الشعب المصري بيؤمن بيه دوماً
    بعد العيد يتفت الكحك
    واحنا مش استثناء ولامؤاخذة
    احنا مواطنات مصريات خالصات
    من اللي بيفتوا الكحك ده
    فطبيعي يكون موضوعي جاي بعد مولد سيدي الامتحان ما خلص
    ما علينا
    المهم النظرة التفاؤلية دي تكون طرطشت عليكي حبتين تفاؤل

    مشكرة لزيارتك وردك الحلو يا دينا، يارب متكونش الاخيرة

     
  • At May 18, 2007 at 1:39:00 AM PDT, Blogger medo

    هههههههههههه
    انا بقى ما كنتش بذاكر خاااااااالص
    والحمد لله كنت بنجح اهم حاجة الدمااااااااااغ
    هههههههههههه